Posted in musik, Natur, Sommar

Blåa nätter vid viken 

Tände igår kväll en lykta för att flickorna skulle se bättre när de gick och tog sig ett kvällsdopp.  Det är den tiden på året nu,  när det börjar bli mörkt om kvällarna. 

Just igår kväll var jag och flickorna ensamma på villan för Jörri och Jacob hade åkt iväg på Wentus blues bands 30-årskonsert. Det hann därför  bli rejält mörkt innan  jag i all  min ensamhet (flickorna hade redan gått och lagt sig) tassade ner till stranden  för att släcka lyktan igen.  

På andra sidan viken förde gåsarna ett väldans liv, blandat med tranor som ropade och kossor som råmade.  På motsatt strand finns nämligen ett naturskyddsområde var man låter high land kossor beta om somrarna för att på det viset hålla upp vegetationen.  I år kom kossorna väldigt sent. Skulle inte min pappa ha noterat dem  skulle vi inte ha vetat om att de nog är där.  Det är nämligen inte  förrän den här veckan som jag har hört dem “råma” där ute.

I varje fall kändes det lite kusligt att mitt i natten med alla sina ljud tassa ner till stranden för att släcka ljuset. Väl nere kunde jag ändå låta bli att ta en bild.  För natten är så otroligt vacker med alla sina blåa färger. När jag var klar skyndade jag mig snabbt upp till huset igen.  Jag är inte helt mörkrädd,  men ibland kan jag tycka att vår villa ligger väldigt ensligt.  Natten har många ögon som man inte kan se. Det är inte heller länge kvar tills andjägarna också börjar prassla nere i vassruggarna. 


En flicka har haft ont i örat i natt, faktum är att hon allt sedan scoutlägret har haft en lite “stockad” och täppt röst.  Hörseln är inte heller vad den borde vara på det värkande  örat. Dagen har däremot gått bra,  men ifall värken återkommer när hon lägger sig ner i natt igen,  lär det antagligen bli  ett besök hos doktorn de närmaste dagarna. 

Livet rullar alltså vidare, inte bara ute i vassruggarna med sina hösttecken  utan också uppe på kullen i den lilla röda stugan

Leave a Reply

