Posted in familj, skrivande

Jag vill inte 

Jag vaknade i morse  med känslan “jag vill inte”. Jag vill inte börja jobba.  Framförallt vill jag inte att Signe ska börja på dagis.  

Idag tar det emot all logik varför jag ska krypa till jobbet igen. Alltsammans är kolumnens fel.  Jag håller nämligen på och skriver en kolumn. En kolumn där jag säger adjö till hemmalivet.   Det känns som om jag ljuger.  Som om jag säger saker bara  för att det ska låta bra.  Som om jag ljuger för mig själv varför jag ska börja jobba redan nu när jag kunde ha varit hemma ett år till. Förbaskat också. Att det ska  vara så jobbigt att vara mamma. 

Idag ska vi till dagis på inskolning.  Tösen sover ännu och regnet väller ner.  Kanske det är det som bidrar till mina kluvna känslor.  För att a) jag vill inte väcka henne.  För att b) jag har  ingen lust att gå ut i regnet. 

Det blir nog bra.  Det har alltid varit så här när jag ska börja jobba.  Vånda fram och tillbaka.  Sedan när vi väl är  igång går allt av bara farten. 

Men tröstar föga sådana dagar  när jag verkligen inte vill.  💔

4 thoughts on “Jag vill inte 

  1. Ja inte är det lätt med förändringar ävenom du ‘ ha’ vari’ me’ förr!’
    Du vet ju det själv- att det säkert blir hur bra som helst. Bra för minstingen att komma ut och leka/umgås med barn i egen ålder, och skönt för dig att ta en paus från hemmet. Fast visst… Lätt är det inte….

    Liked by 1 person

    1. Nej förändringar är aldrig lätt. Det är som du säger inte första gången för mig , men konstigt nog tycker jag att det blir värre gång för gång. Signe är också en riktig “mammas flicka ” trots att hon samtidigt är väldigt social och utåtriktad. Som tur har alla våra barn haft ganska lätt att vänja sig för dagis och nya rutiner. Det är snarare för mamma som det brukar vara väldigt svårt…

      Liked by 1 person

Leave a Reply

