Posted in familj

Vad trötta mammor vill veta 

Jag vet att många väntar på att få höra hur det gick – första dagis- och jobbdagen.  Jotack,  vi överlevde.  Det var en lång dag.  Jag sneglade på klockan för jämnan.  Det var så mycket nytt jag inte förstod mig på och givetvis funderade jag på “Nenne” (hon kallar sig så), hur hon har det,  om hon sov och så vidare. När klockan äntligen slog fyra försökte jag stänga av datorn,  men det liksom gick inte.  Det var så många rutor som skulle kryssas i.  Så åh vad frustrerande!  Men imorgon på nytt.  Då ska jag ta tjuren i hornen och försöker fatta hur det fungerar.  Vissa saker brukar klarna när man sover på dem. 

På dagiset fick jag syn på vår  “Nenne”  där hon klättrade på ett ånglok.  Hon såg så lycklig ut  när hon fick syn på mig så lilla mamma fick allt bita sig i läppen och kämpa för att inte kasta allt hon hade för händerna och springa fram och slita ungen till sig.  Nej,  när dagistanterna ser på måste man promenera sofistikerat så att det ser ut som om man åtminstone är lite vuxen till sinnet. Sen när  det visade sig att tanten som” lämnade ut” Signe, inte alls visste hur Signes  dag hade varit – då hade stora starka och ståtliga  mamma stor lust att själv sätta sig ner på  trätåget och böla. 

– Men det är ju hennes första dag,  sa jag och tryckte tösen hårt hårt mot mig  i famnen.  Och lilltösen skyndade sig att kolla om pricken på mammas hals  var kvar och även ge den en puss. Älskade lilla tokstolla. ❤ Den pricken är hennes favorit.  Det finns en anledning till att man har sina skönhetsdefekter!

– Men har hon sovit? försökte jag. 

– Jag vet faktiskt inte.  De sa ingenting så antagligen har det inte varit några problem.

Mamma svalde hårt och blinkade lite tätare och krympte ytterligare några decimeter. Det var inte några sådana svar jag hade väntat mig efter första dagen.  Efter första dagen vill man veta. Sen om en vecka kan vi improvisera. 

Tyst gick vi vår väg för att hämta dagisväskan och slänga in halsduken som lillan hade kring halsen och som definitivt inte var vår. Kvällen innan hade en viss mamma  ägnat åtminstone en halvtimme åt att märka kläder, men det hade tydligen heller ingen märkt… Vårt eget halsskydd låg ju i väskan… 
Nu när vi har ätit känns det lite bättre.  Både mamma och flicka känner sig lite  lite gladare. En sån här dag behöver allt sin  “kokaa”(chocklad).  Just nu bryr jag mig tusan om det serveras socker på dagis eller inte. I min värld spelar inte sådant så stor roll.  Nej,  jag vill bara att någon tar hand om mitt barn och kramar henne när hon är ledsen.

Och nej,  sur på dagiset är jag inte. Jag vet ju att de är världens bäst. Jag vill bara berätta vad som gör mig ledsen.  Kanske någon kan ta min historia  till sig – fundera på vad trötta mammor eventuellt efter en lång arbetsdag behöver få höra. Trötta mammor behöver liksom inte mera vatten på kvarn i sina funderingar om de ändå inte borde ha stannat  hemma lite till.  💔

Tack och förlåt. 

Men vet ni vad? Imorgon är det  fredag!! 

6 thoughts on “Vad trötta mammor vill veta 

  1. Använder sig inte dagiset av lappar? Enkla, lite större lappar där det ringas snabbt in bland olika färdigt tryckta svar om barnet har sovit, ätit, vilket humör hem har varit på osv. Om personalen sedan hinner avslutas lappen med en snabb, positiv och sammanfattande kommentar. Föreslå! Behöver inte vara ngt invecklat!
    Alltid skönt när den första dagen är över!

    Liked by 1 person

    1. Ingen aning! Jag har ett minne av att Ellen i tiderna hade ett häfte var de skrev om det varit något särskilt. Men det var ju när hon varit där en tid. Idag på Signes första dag hade jag uppskattat att få höra hur det gått, om hon sovit, om… Det var så snopet på något vis och Signe kan ju inte berätta. Det har börjat flera barn på avdelningen så jag vet att de haft full rulle, men det är ingen ursäkt…

      Liked by 1 person

      1. Nej jag håller med. Som dagisstant själv kan jag förstå att det kan bli hektiskt, men info till föräldrarna är viktigt. Lappar som skickas hem vid dagens slut är snabba att fylla i och ger också nödvändig info efter/under bråda dagar. Igen- föreslå! 😃

        Liked by 1 person

      2. Tack! Jo det kommer jag att göra. Jag förväntar mig ingen novell över läget, men nu i början när allt är nytt skulle man gärna vilja ha lite info. En flicka som knappt alls varit utanför mammas och pappas armar, måste ju trots allt ha varit aningen konfunderad över situationen idag. När jag skulle hämta Storasyster ikväll skrek tösen i högan sky, livrädd att igen bli lämnad:”Nenne kombe mee”. Det var bara att plocka med henne trots att hon skulle ha haft det betydligt bättre hemma med storebror…

        Liked by 1 person

    1. Tack! Jo jag vet. Kanske man blir blödigare med åren? När vi var på inskolning häromdagen konstaterade jag att inskolningen är lika mycket till för föräldrarna. Det känns bättre när man vet vad de håller på med om dagarna.
      Vi får hoppas på en bättre dag idag.

      Like

Leave a Reply

