Posted in Sjukdom och hälsa, skrivande

Hälsningar från landet veckoslut 

Hej allihopa! 

Jag sitter ute på trappan på villan  i kvällningen och skriver.  Vi har det bra även om jag fryser lite.  Det är höst i luften och när solen går ner blir det snabbt kallt och kyligt.  Även myggorna hittar fram.  Bäst att se till att inte bli biten. Jag har hört att harpesten som många insjuknat i,  smittar via just myggbett. 

Det blev en bättre dag på fredag.  Jag fick höra att Signe både  ätit och sovit. Och det märktes. På torsdag hade hon tydligen inte ätit ordentligt – inte undra på att  det blev lite stökigt innan vi fick mat på bordet.  

I övrigt är hon inte riktigt sig lik.  Hon funderar nog vart hennes trygga, ombonade värld har  tagit vägen.  De senaste nätterna har hon vaknat tre till fyra gånger per natt och tankat närhet. För jo,  jag ammar henne ännu. Nu ser jag hur ni höjer på ögonbrynen.  Ammar ännu? Jo,  vet ni inte att WHO rekommenderar att barn ammas tills de är två? Så jag försöker göra som de säger.  🙂 Hos oss handlar det närmast om amning till natten,  men nu när hennes värld vänts ut och in, så måste hon kolla för jämnan att vi nog är kvar.  Varken Jörri eller jag får inte heller lämna huset utan henne.  Så fort vi närmar oss ytterdörren skriker hon :

– Nenne komme me! 

Så hon hänger med överallt.  Jämt. 

På tal om amning.  Jag lovade i vintras att ni ska få läsa min essä jag skrev inför en tävling.  Jag sa redan då att texten  aldrig har en chans i en tävling – tänk er själva en karl som tvingas sitta och läsa om amning.  😂😂😂 Så nej,  jag hade rätt, det blev ingen vinst.  Om jag minns rätt gick alla pris till Sverige, trots att det var en finlandssvensk tävling.

För min del var det i “terapeutiskt syfte” jag skrev essän – en liten hämd efter allt strul med amning jag haft i min karriär som mamma.  Men ni ska få läsa,  bara jag är hemma igen, kommer ihåg  och  får vevat igång datorn och klämt in texten här. Texten är ganska lång  så jag tror vi får ta den i etapper.    🙂

Snart är  bastun varm och dags att bädda ut sängar åt alla stora och små varelser. 

Ha en skön kväll! 

Hälsningar från Eva i veckoslutslandet

2 thoughts on “Hälsningar från landet veckoslut 

  1. Jättebra med amning så länge! Och så ammar de små inte många ggr/dag när de äter annan mat också. Själv ammade jag alla tre barnen tills de var ett år fyllda- rekommendationen i USA. Man måste ju följa de där experternas råd…! 😃

    Liked by 1 person

Leave a Reply

