Posted in familj, kärlek

Därför tycker jag så mycket om henne 

På väg hem från jobb och dagis sitter hon bredvid mig och börjar dra av sig skorna.  Lite irriterat ser jag på henne. Hon kunde ju allt behålla skorna på tills vi är hemma, tänker jag.  Nu kommer jag att bli tvungen att bära in henne i huset.  Jag sväljer irritationen och puffar istället henne vänskapligt i sidan och säger:

– Jag tror bestämt att Signe busar. 

Glittrande ögon vänder sig mot mig samtidigt som den lilla handen skyndar sig att  dra mössan från huvudet. 

– Pappa busar!  säger hon och skrattar. 

Och i nästa stund hävdar hon att det är Panda som busar.  Och mamma…  Ja så håller vi på  hela halva vägen hem från jobb och dagis.  Plötsligt känns eftermiddagen så mycket roligare. 

När lillan  tröttnat på att anklaga familjemedlemmarns för att hålla på och busa,  riktar hon uppmärksamheten mot min väska som ligger på sätet.  Hon får fram fodralet med mina glasögon och innan jag hinner hejda henne har hon dragit fram glasögonen.  Mitt i proceduren att veckla upp dem, råkar hon klämma sig.  Tydligen gör det väldigt ont för stora tårar trillar ner för hennes kinder och den redan sedan  tidigare så snuviga näsan rinner ännu mera.  Eftersom jag sitter och kör kan jag inte göra så mycket annat än klappa henne tröstande på låret. 

I nästa stund tar hon fram den lilla rengöringsduken som ligger inne i glasögonfodralet. Den som jag fick till att ha att putsa glasögonen med.  Hon tar duken och torkar omsorgsfullt snoren och tårarna ur sitt ansikte för att till slut sätta den tillbaka in  i fodralet igen…

Jag kommer alldeles av mig där jag sitter och kör.  Naturligtvis gillar jag  inte riktigt det hon gör med mina viktiga prylar.  Men… Det är också därför jag tycker så mycket  om henne.  Hennes rättrådighet.  Man kan inte ens vara arg på henne.  Istället tycker jag att det är så charmigt.  Tänk att någon så liten kan ha lösningar på det mesta. Patentlösningar. 

Och förresten.  Nu heter hon Signe. Hon har varit Nenne i ett par veckor,  men den här veckan blev hon tydligen stor och bytte namn till Signe igen. 

Det ni.  Pröva det om ni kan. 

Leave a Reply

