Posted in familj, vardag

Onsdag betyder soppa 

Jag vet inte om jag har berättat att jag är ledig onsdagar.  I varje fall är det det bästa beslut jag gjort på länge.  Vi behöver de här onsdagarna. Lilla S för att få ett avbrott i dagistillvaron och för att få vila upp sig.  Jag, för att få hotellet här hemma att snurra. 

Mina två första lediga onsdagar ägnade jag åt veckostädning.  Jag gjorde allt och lite till och var helt slut när kvällen kom. Det blir inte bättre av att onsdagar normalt också  är väldigt hektiska dagar. Barnens musicerande kör igång redan 15:45 och innan det ska middagen stå på bordet så att alla kan äta innan just de ska iväg.  Sista patient kommer hem kring 20:30 på kvällen. 

Efter att ha ägnat två lediga onsdagar till att städa tills huset blänkte,  beslöt denna mamma denna onsdag att nu får det vara nog.  Det kan inte vara meningen att jag ska rädda världen bara för att jag är ledig.  Hotellverksamheten måste få ett slut. 

Så denna onsdag har jag intagit en mera avslappnad attityd.  Visst, det blev en del hushållssysslor idag också är,  men städandet får vänta till helgen när de andra också kan hjälpa till (vad glada de ska bli 😂 ).Min vana trogen står soppkastrullen redo att koka soppa.  För onsdagar betyder soppa.  Det blir alltid en rejäl sats för att det ska bli över och räcka till torsdag också … 

Att börja jobba tycker jag har gått bra,  men rutinerna här hemma är nog ännu ute och flyger.  Men det blir nog bra tids nog.  Jag har ju trots allt gjort ett stort framsteg idag när jag sade upp kontraktet med hotellstäderskan. Det ni kvinns där ute! Det  tycker jag också att ni ska göra.  Mammor behöver verkligen  inte hinna med allting.  Inte jämt. 

Ps Och ni som undrar vem AG är.  Jo,  min mommo.  När hon var ung skulle man väva och brodera sina kökshanddukar själv.  Jag är glad att man inte behöver göra det längre…  

Leave a Reply

