Posted in familj, Natur, upplevelser, vardag

Mycket hinns med innan natten 

Viker undan små plagg på löpande band.  De är som små frimärken med hälsningar från en svunnen tid. Signes lilla velour marimekko dräkt sätter jag till sidan. Den ska jag behålla för att kunna titta på  ibland.  Resten får åka ner i två vita plastpåsar som står mitt på köksgolvet .  En liten flickbaby kommer att födas inom ett par veckor och hennes föräldrar ville gärna ha alla Signes avlagda  kläder. Efter denna sista  utrensning har vi inga babykläder kvar.  Lite sorgligt egentligen att babytiden hos oss nu är förbi. 
En annan utresning blev det på villan när vi åkte dit ikväll för att städa undan sommaren.  Nu finns inte en matsmula kvar  på villan och Mimmis villa har bommats igen.  Vi hoppas ändå på att få komma tillbaka en sista gång  innan vintern. 


Sommarbiblioteket har jag bäddat ner i lådor för jag vill inte ha mössen springandes fram över sidorna i vinter.  För om vintern övergår Mimmis villa till sitt förvildade jag där snön till och med brukar pudra köksgolvet när vindarna viner som mest .  På vintern är det svårt att förstå att stugan faktiskt lever och ännu har en viktig uppgift att fylla.

Sonen kom precis hem och berättade att det är norrsken.  Trots att jag redan gått och lagt mig, bara måste jag  kliva upp och dra kläderna på mig igen. Där stod vi ute på gården, Jörri,  jag och Jacob,  med näsorna riktade rakt upp mot skyn.  Det var en svag grön drake som syntes där uppe på himlen ikväll,  men tillräckligt mäktig för att tillfredsställa denna norrskensälskande varelse.

Men nu gott folk.  Nu tar jag natten.  Nati nati.  ❤

2 thoughts on “Mycket hinns med innan natten 

    1. Sant! Jag kommer inte ihåg att jag skulle ha sett norrsken så ofta som jag gör nu. Jag tycker mig också ha läst någonstans att det beror på något slags aktuellt “rymdfenomen” att man ser det mera för tillfället. Själv har jag alltid förknippat norrsken med Lappland. Men en svensk fbsida jag följer brukar rapportera om norrsken till och med nere på Gotland! Och till med Göteborg! Men jag klagar inte utan tackar och tar emot. Synd på din man i varje fall. Ni får åka ut på resa. 😊 Tyvärr är norrsken bara en bonus som man inte kan få garantier på att få se. Har man tur så har man. 😊 Men just nu är sannolikheten lite större än vanligt. 😊

      Like

Leave a Reply

