Posted in Bloggskrift 5, skrivande, Uncategorized

Koivusaari (uppgift 2a)

 

 

Aldrig har jag längtat hem så mycket

som när jag befann mig i Koivusaari

jag blev en prick i ingenting

trots att my life is everything

 

Det var mamma som prompt ville åka

“Lets be cosy and stay there for a while”

As if she´d never noticed

I would never ever give a dime

 

Den ena dagen i Koivusaari

var den andra lik

det var som om vi levde

mitt i träsket av Hudson creek

 

min mamma repade rötter

smekte vita stammar

hela halva dagen

så pass länge

det höll på att driva mig till vansinne

ja, göra mig alldeles galen

 

“What about me

what about what I want?”

protesterade jag till slut

Hon såg på mig sorgset

för att jag inte förstod

the simple meaning of

“being true”

 

 

Jag vaknade en natt av att mamma skrek

om jag inte vaknat

vad som hänt, ingen vet

hon stod där mitt i stormen

red den rakt itu

“my roots are dying in the woods”

she skrek

 

 

Jag glömmer aldrig tiden i Koivusaari

det var där jag finally found out

that time is not an object

when it comes to roots

and the power they have on you

 

7 thoughts on “Koivusaari (uppgift 2a)

    1. Ha ha!! 😊 Det har jag svårt att tro. 😊 Uppgiften bestod i att välja en slumpartikel från Wikipedia och skriva något om /inspireras av den. Hur Koivusaari blev till svengelska förstår jag inte själv. Det bara blev så konstigt. 😊 Men det är just det som jag gillar med skrivander – hur man kan tänja på gränserna så att alla får fundera om man är helt galen . 😊

      Like

  1. Svängig dikt! Du växlar mödolöst mellan språken, t.o.m. på samma rad, och det fungerar förbluffande bra. “She skrek” är ju häftigt. Den röda tråden bevarar sin gåtfullhet. Det är litet som en sångtext också.

    Liked by 1 person

    1. Tack för de orden! Jag var lite fundersam först om jag skulle publicera den eller inte. Stilen är inte riktigt typisk för mig, men kändes roligt att testa något nytt.

      Like

Leave a Reply

