Posted in Bloggskrift 5, skrivande

Uppgift fem (haiku)

Jag bojkottar uppgift fem såtillvida att jag struntar i att inspireras av Clinton och Trumph. Istället koncentrerar jag mig på att skriva haiku för första gången i mitt liv och inspireras av bilder jag snubblade över på nätet…

Bildresultat för åldrande bilder

ensam är ej stark

ensam klarar inte allt

vi blir ett i allt

*

ålder för framåt

mot barnet i sin linda

börjar om igen

*

ålder är en konst

utställt utskämt galleri

prövar mittlinjen

*

från mitt berg ser jag

människor födas och dö

dalgångar skrämmer

*

man växer åldras

för att en dag slutligen möta

se barnet i dig

*

Livets cirkel sluten

i mitten allting gjutet

roterar kring dig

Bildresultat för åldrande bilder

skorna blev snabbt små

idag går jag strumpfota

väjer för gruset

3 thoughts on “Uppgift fem (haiku)

  1. Hej! Bra att du vågar gå din egen väg när du märker att någonting inte funkar för dig. Det kan ofta vara bra att börja med det traditionella när man utforskar ett nytt textformat. Lära sig reglerna innan man bryter dem, så att säga. Politisk haiku är ju inte det lättaste… Man brukar också prata om 5-7-5-regeln i haiku som något hugget i sten, det är dock en högst västerländsk tolkning av en komplex och svåröversatt genre. Men det är bra att först lära sig räkna stavelser, och först sen när man bemästrar detta så kan man börja bryta mot regeln. Du är hur som helst på god väg att få ett bra grepp om haiku-genren. Rent tematiskt känns det rätt; haikus diskuterar ofta tidens gång, och symboliken tas ofta från naturen. En mycket viktig aspekt av japansk haiku är årstider, det kunde du ha tagit in lite, speciellt som åldrande-tematiken är tacksam för detta. Man använder inte heller samma stilfigurer som inom traditionell västerländsk diktning, och du har också lyckats hålla det sparsmakat, vilket funkar riktigt bra. Fint!

    Liked by 1 person

    1. Tack för din kommentar! Jag upplevde övningen som lite frustrerande just på grund av att haiku är främmande för mig. Satt och räknade stavelser långt in på sena natten. 🙂 Men det där du sa att regeln 5-7-5 inte är hugget i sten, gör mig lite nyfiken på att testa igen. Jag menar, begränsningen ger en utmaning som samtidigt ger mersmak till språket, men jag märkte bara att jag gärna skulle ha lagt till något mer ännu. Så vem vet, kanske jag blir riktigt ivrig på att skriva haiku ännu. 🙂

      Like

Leave a Reply

