Posted in familj, musik, vardag

Akta er!

Akta er. Jag riktigt känner hur jag är på taskigt humör.  Irriteras av både det ena och det andra.  Vad som hänt? Ingenting egentligen.  Eller allt på en och samma gång.  Känner mig ibland lite förbisedd och till och med  nästan lite  utnyttjad,  så den här veckan har jag taggarna utåt och fräser tillbaka.  Nästan så att jag skäms och funderar vart tålmodiga och snälla Eva tagit vägen.  Men ibland tar snällheten slut och jag orkar bara inte. 

Förra veckan var jag sur på Panda hela veckan. Reparerade och höll på så att svetten lackades i pannan.  Den här veckan är det barnen… Eller nja,  egentligen är väl inget deras fel – allt bara blir  tokigt och  det i sin tur gör mig trött. 

Igår hade ena dottern tappat sin sko. Suck.  I år har jag satsat på kvalitet vad gäller skor och köpt lite dyrare skor för att de förhoppningsvis inte  ska gå sönder så lätt.  Ifjol köpte vi åtminstone tre par vinterskor  per lurk åt flickorna! Som vårdledig stirrar man gärna på röda prislappar och tror sig göra fynd för jämnan. Vilken felbedömning!  Alla skor var  skräp.  Lossnade inte sulorna så gick dragkedjan sönder. Och mamma suckade och köpte nya.  

Nu när jag har  börjat jobba och har haft lite bättre  råd att välja skor från den lite dyrare hyllan,  ja då har  jag gjort det också. Men jag hade ju inte räknat med att  skor  kan försvinna.  Dottern hade tillsammans med några kompisar beslutat gena över en åker där de promenerande vägen fram på väg på kalas.  Ett dike dök upp och dottern landade lite taskigt  där hon hoppade  varvid foten sjönk ner i diket och blev fast…  Hon fick upp foten men skon blev kvar.

Gårdagskvällen  ägnade vi därför åt att vandra omkring i mörkret i Rödsö och leta efter  en vintersko…  Det var kallt,  mörkt och ändlöst. Hua! Vi insåg snart att det inte skulle gå  – diket var fyllt till bredden med vatten.  Med plaskvåta byxor (jag snavade ju givetvis  själv i all snö och väta)  åkte vi till Prisma för att köpa nya.  Jag sneglade på ett par likadana hon hade tidigare och svalde när jag såg prislappen på 79 euro.  De nya skorna blev inte så mycket billigare de heller för i år gäller som sagt fortfarande resonemanget att vi satsar på kvalitet framför kvantitet. 

Nåja,  sånt händer och mest glad är jag att barnen inte trillade i diket, vem vet vad som kunde ha hänt… 

 Idag kom en lycklig  dotter hem och berättade att hennes sko hade hittats.  Födelsedagsbarnets pappa hade på ett mirakulöst sätt lyckats dragga upp den…  Så nu har vi alltså två par…  Om vi säger som så är jag glad att skon hittades,  men samtidigt – vad snopet… 

Det som tuttade på mitt lättantändliga fnöske idag var andra dotterns intensiva musicerande. Helt oväntat hade läraren tryckt in flera extra övningar  och dottern anlände till mitt jobb sur och tvär och trött.  Så när jag åkte hem ringde jag och gav igen åt den stackars läraren… Nå nä, det gjorde jag nog inte.  Förklarade bara att jag inte tycker att det är ok med dylika pass.  

Vissa dagar önskar jag  att jag  kunde  knipa ihop lite längre och komma ihåg att andas. Men sen funderar jag –  om inte mamma säger ifrån,  vem gör det i så fall? Barnen gör det inte.  De fortsätter på linjen de har blivit lärda hemma , dvs att man ska vara snäll…  Men så är det ju inte.  Ibland måste man faktiskt kunna säga ifrån också. Jag menar,  musik i all ära,  men när man inte ens hinner äta emellan och sitter så att säga på skolbänken från 8 till 20, då tycker jag inte att det är ok.  Det måste även duktiga och energiska musiklärare förstå. Det finns faktiskt ett liv utanför musikskolan också. Måtta med allt. 

Förlåt mig.  Nu fick jag berätta allt det här för er så känns det  lite bättre. 

Imorgon ska jag vara snäll.  Lovar. 

2 thoughts on “Akta er!

Leave a Reply

