Posted in familj, skrivande, Släktforskning

Släktband

IMG_20170113_215034.jpg

Förkylningen tog mig också. Träget har jag kämpat veckan till slut, men kan inte säga annat än att det är skönt med helg.

Jag hade ju aldrig planerat in en förkylning så snabbt in på det nya året, utan istället hade jag anmält mig till en kurs i släktforskning. Eftersom kursen endast går ett par gånger och endast varannan fredag, var det bara att bita ihop och snörvla iväg till första träffen. Och tur var det att jag åkte för jag fick lära mig en hel del intressant. Bara jag blir lite mer varm i kläderna kanske jag kan ge er en snabbkurs med tips var ni lättast hittar hela tjocka släkten.

Lite udda fågel kände jag mig nog för tillsammans med en annan kvinna var vi de yngsta deltagarna. Jag gissar att medelåldern gick på typ 65… Nå inget fel i det, släktforskning brukar vara något man börjar med alldeles för sent i livet.Tur att vi är några som ser till att börja i tid.

Ännu mera udda kände jag mig på grund av språket- kursen går nämligen på finska.Men visste ni att gamla kyrkböcker och dylika register är på svenska! Ett arv efter att vi hörde till Sverige gissar jag, men lite kul ändå. På den punkten kände jag mig därför väldigt hemma och världsvan. Jag hade ju inte likt alla de andra deltagarna, några fantastiska årtal att briljera med, alltså hur långt tillbaka i tiden de hittat sin släkt.

Som extra bonus fick alla deltagare hämta fyra delar av serien “Karleby sockens historia”. De två första delarna är för min del på svenska och del tre och fyra på finska. När jag ska läsa dessa vet jag inte, men ibland kan det vara bra med ett dylikt uppslagsverk.

Nu när jag fått verktygen är det alltså bara att sparka igång datorn och börja forska. Frågan är närmast hur jag vill dokumentera det. För att inte tala om, få se vart jag hamnar? Fast egentligen är jag inte intresserad av att komma långt bak i tiden. Inte heller att hitta nya släktingar och släktband.  Nej, det är snarare människorna som intresserar mig och deras historia. Jag vill veta hur mina släktingar hade det förr och jag har lite saker jag gärna skulle vilja ha lite mera detaljer om och veta varför.

To be continued. 🙂

 

 

2 thoughts on “Släktband

  1. Jag har försökt, hittills förgäves, att få mina svärföräldrar att skriva ner sin historia och deras föräldrars historia. De fick barn på äldre dagar och även om de är friska just nu, vet man ju aldrig vad som ligger runt hörnet. Jag tycker det är så facinerande att höra om hur det gick till förut, men hittills har detta skrivande inte skett…

    Liked by 1 person

    1. Det är nog bara så att du får sätta igång och skriva själv. Nuförtiden har jag alltid anteckningsblocket när vi hälsar på våra respektive föräldrar. Alltid blir det på tal om något intressant förr i tiden och eftersom jag vet att jag kommer att glömma bort alltsammans, är det bäst att rafsa ner det genast. 🙂 Det skulle gälla att renskriva allting nu, men jag har grubblat på hur jag ska göra. Men nu när jag går släktforskningskursen har det lite klarnat och jag har fått en bild av hur jag ska gå tillväga.
      Så kan jag, kan du 🙂

      Like

Leave a Reply

