Posted in Sjukdom och hälsa

Det är jobbigt att försöka vara duktig

wp-image-732436851jpg.jpeg

Det går framåt. Små små mikrosteg. Febern i natt uteblev, istället har jag sovit hela natten. Dagen har också varit bättre. För första gången på flera dagar har jag orkat torka köksbordet. En bedrift som heter duga. Men helt feberfri är jag inte. Mätaren pendlar mellan 37 och 37,5. Nästan så att jag får god lust att ruska till mätaren och hojta: – kan du inget bättre!

Imorgon är det vardag igen och  jobbet kallar. För jag är faktiskt inte sjukskriven längre. Jag var sjukskriven endast  torsdag och fredag eftersom jag är ledig under helgerna. Läkaren i fredags sa så här: “Egentligen skulle jag kunna sjukskriva dig några dagar framåt,  men eftersom det är helg så avvaktar vi och ser hur det utvecklas. Du kan ringa mig på måndag ifall du inte är frisk . Ifall du säger att du är sjuk så tror jag dig nog.” Nu efteråt kan jag tycka att det är ett märkligt resonemang. Att han lovar “tro” mig om jag ännu på måndag säger att jag är sjuk. Till hans försvar måste jag ändå säga att han just då inte kände till att mitt crp skjutit i höjden. Men ändå, en god medborgare förväntas tydligen vara på benen efter två dagars medicinering. Men nu är jag inte det. Förlåt.

Jag vet, jag låter gnällig. Men det blir så när jag en hel dag legat och utvärderat mig själv om jag verkligen inte kan åka till jobbet imorgon. Svaret jag kommit till gång på gång är nej. Jag menar, när jag inte ens orkar vara uppe, inte ens orkar läsa en bok, än mindre skriva på datorn, då inser till och med envisa Eva att hon inte har något på jobbet att hämta.

Men ändå. Det dåliga samvetet skär i en. Jag vill ju vara en god medborgare. Jag vill ju vara duktig. Jag funderar: Är jag verkligen så sjuk? Kanske det ändå är så att jag bara låtsas? Läkaren antydde ju faktiskt lite det…

4 thoughts on “Det är jobbigt att försöka vara duktig

  1. Hur fungerar egentligen sjukskrivning? Inte ngt som existerar hos oss… Förhoppningsvis får du chansen att riktigt vila och ta de lugnt medan resten av familjen är på skola och jobb imorgon, måndag.

    Liked by 1 person

    1. Jag är ingen sjukskrivningsexpert, men så mycket vet jag att när man är sjuk får man lön trots att man är ledig. Det är olika på olika arbetsplatser hurudana intyg man behöver för att få vara hemma. Korta sjukskrivningar blir dyra för arbetsgivaren . När man är längre sjuk så får arbetsgivaren ersättning från folkpensionsanstalten. Ifall man är jättelänge sjuk tror jag att arbetstagaren till slut överförs till fpa- alltså att man får sin inkomst därifrån.
      Idag onsdag återvänder jag till jobbet. Jag är förkyld ännu, men febern är borta och det tunga locket över huvudet också. Hörseln är inte helt tillbaka ännu. Nu hoppas jag på att jag hålls frisk och kan jobba hela våren tills bokslutstiderna är förbi!

      Like

Leave a Reply

