Posted in familj, funderingar, skrivande

Äta och ändå behålla kakan?

IMG_20170304_230035.jpg

Ibland, rätt ofta faktiskt, kommer jag på mig själv att gå och önska mig ett större hus. Tänk att ha en egen vrå där bara jag får hålla till. En vrå där alla mina prylar får stå framme, där det inte gör något att alla mina gamla foton ligger framme i veckor i väntan på att jag ska få tid att slutföra mitt projekt. En vrå där printern får stå framme jämt (just nu printar jag ganska friskt). Men nej, så ser inte min verklighet ut. Istället breder jag ut mig på köksbordet och hinner knappt komma igång innan mat ska dukas fram och jag måste städa undan igen. Och mellan varven härbergerar detta prylberg på köksbänken. Jag kan berätta att det ser för j-vligt ut – ja ni ser ju själva.

Orsaker till att jag trots allt borde sluta fantisera om ett större hus finns hela tre stycken. Ett) Vi kör rakt på den ekonomiska biten: jag är inte intresserad av att finansiera detta projekt. 100 000 eur , minst!, räknar vi med att vi skulle få hosta fram ännu ytterligare för ett hus i motsvarande skick med det vi redan har, men modell större. Nej tack! För den pengen dukar jag gärna av och fram igen. Faktiskt, om man ser alltsammans ur den synvinkeln får jag ganska bra betalt av att hålla på.

För två): Realiteten säger att denna trångboddhet är tillfällig. Om två till tre år, är sannolikheten stor att en av de våra flyttar ut. Gulp. Jag vill inte tänka på det där ännu, men det är fakta. Och sen när en väl har åkt, ja då siar jag att efter det rinner det bara på. Till slut sitter vi här i något som ter sig som en väldig borg. För barnen växer och blir stora och ger sig av. Så brukar det se ut. Och jag gissar att vår familj knappast är ett undantag.

Och tre) Jag tycker verkligen inte om att städa. Ändå gör vi det för jämnan. Vi plockar och plockar för att inte drunkna i stimmet. Så tanken på ett större hus än de 120 kvadratmeter vi har, känns städmässigt inte alls intressant. Snarare – yäk! Eller så måste man, som någon sa, vara så rik att har man råd med både stort hus och städerska. Mja. Sorterar städerskan också gamla fotografier och skriver dikter?

Så nej, en flytt lär inte bli aktuell. På ett tag i varje fall. Men jag kan ändå inte låta bli att drömma.  Särskilt idag när jag ser på kaoset jag lyckats åstadkomma i vårt kök. Äta, men ändå behålla kakan? Jepp, det är den där evighetsfrågan utan svar.

2 thoughts on “Äta och ändå behålla kakan?

  1. … och så är det ju så JOBBIGT att flytta! Alltså själva FLYTTEN med allt nerpackande och uppackande. Vi flyttade till större för snart 6 år sedan och trivs riktigt bra. Dock lär vi inte flytta igen på ett bra tag….!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

