Posted in aktuellt, musik

Vilken tur att vi får tycka olika

Igår var det Melodifestival i Sverige. Jag följde med finalen med ett öga. Jag hade fullt upp med att klistra in avlidna släktingar i mitt megafotoalbum. Det är så intressant att jag knappt kan slita mig. (Pappa -vi skulle behöva sätta oss ner och titta igenom. Och mamma, det börjar bli dags för dig att samla ihop alla dina lösa fotografier. De ska också in i album – nu!)

Men mitt under allt klistrande måste jag ändå kasta ett öga på min favorit Jon Henrik Fjällgren. Jag slog till och med vad om att han vinner. Det gjorde han inte. Han blev istället en god trea och jag fem euro fattigare. Fast Linnea, som jag munhöggs och slog vad med,  var lika besviken hon med. Hennes favorit gick det inte heller bra för.

Låten som vann är nog helt ok, men i mina ögon åter igen bara en representant för dagens”döda” värld där allt man bryr sig om är utseende och åter utseende. Det kändes inte äkta. Bara påklistrat.

Så Jon Henrik var i mina ögon bäst även om jag måste godkänna att hans kollega stundtals var lite falsk… Men i helheten fanns känsla, ursprungsfolk, kärna… Kort sagt, jag hade ståpäls.

Så Jon Henrik du kanske inte vann, men för mig var du en vinnare. Jag kommer att betala min skuld med stolthet.

Leave a Reply

