Posted in Inredning

Fantiserar

Screenshot_20170408-160928.png

Medan teven skvalar på om förfärligheter stänger jag ut världen och tittar på bilder, bilder på badrum. Vi planerar göra en badrumsremont under sommaren för att reparara trasiga fogar innan de ställer till med större skada. Fogarna kunde man antagligen bara lappa igen, men under alla år vi bott här har vi upplevt det som en stor brist att golvvärmen i badrum och hjälpkök regleras från samma termostat. Termostaten finns ute i hjälpköket vilket leder till att ifall ytterdörren står öppen slår termostaten på och golvet inne i badrummet blir glödhett då termostaten inte känner till temperaturen inne i badrummet. Om vintern är det inga problem, men om sommaren är det helt knasigt att golvet i hjälpköket är varmt och att det inne i badrummet är +30. Svettigt värre!  Att göra om, få golvvärmen på två olika termostat skulle alltså vara drömmen, framförallt ändamålsenligt. Jag drömmer också om att någon gång få glasa in terrassen, men det är omöjligt så länge hjälpkökstermostaten inte går att stänga av.

Screenshot_20170408-160945

Men det där med att sätta nytt golv är problematiskt. Man borde ju ha en åsikt om hur man vill ha det. Vilket jag inte har… Jag är ingen riktig inredningsmänniska och är inte alls intresserad av trender. Så nu när vi äntligen planerar göra slag i saken blir jag helt ställd. Hjälp!

För närvarande är golvet i hjälpköket vitkaklat och badrumsgolvet är ljusblått. Överlag är vårt hus väldigt vitt och jag funderar att jag vill att det vita får fortsätta framöver också. Jag gillar ljuset det för in i huset. Men lite kul skulle det vara att få någonting som bryter av. Ett blickfång.  Någonstans har jag sett ett badrum med schackrutigt golv… Nu ser jag hur mamma himlar med ögonen. 🙂 Men jo, svartrutigt vore lite fräckt. Ett blickfång i allt det vita. På nätet hittade jag olika mönstrade kakel så jag börjar bli övertygad om att det är något sådant jag vill ha. Tror jag… Väggarna i badrummet blir vita med stora kakel och Jörri vill ha en sån där mystisk dusch som syns på översta bilden.

Screenshot_20170408-160843.png
Skriv en bildtext

Nästa vecka kommer en kille hit för att titta på härligheten och ge en offert. Vad kommer det hela att kosta? En förmögenhet antagligen. Suck. Men eftersom vi bestämt oss för att fortsätta bo kvar, att ett större hus inte är någon långsiktig lösning för oss, så kan vi lika bra bo in oss ordentligt och göra vårt hus till vårt eget.

Spännande. Samtidigt jag funderar hur vi ska klara oss utan badrum. Det lär bli att bo på villan en hel del  i sommar…

6 thoughts on “Fantiserar

    1. Oh no! Jag hör det skulle behövas en knapp på utsidan av duschrummet med vilken man kan reglera vattenmängden också😱 Den dag du har tonåringar i huset och en vattenräkning som år för år växer sig allt större, kommer du förstå din stackars faster… 🙂 Att prata om vattensituationen på andra sidan jordklotet har ingen som helst verkan😖

      Like

Leave a Reply

