Posted in Sjukdom och hälsa, Sommar, vardag

Medan jag ännu låg och sov

IMG_20170422_112456.jpg

Jag blev sjuk igår. Spysjuk. Bläää. Hela fredagen flöt bort i ett töcken. Också L blev sjuk. Henne forslade maken hem efter halva skoldagen.

I varje fall, på fredagmorgon när jag ännu försökte inbilla mig att jag var arbetsförmögen satt maken och läste morgontidningen. Så mycket förstod jag att det handlade om en grill till specialpris. Men så mycket mer orkade jag  inte lyssna på honom. Grillade biffar och grönsaker intresserar inte när man mår pyton.

När han kom hem från jobbet på kvällen plottrade han fortfarande på om den där grillen. Jag orkade fortfarande  inte lyssna för jag mådde ännu pyton och hade inte orkat vara uppe på hela dagen. Inte L heller för den delen. Hon var nästan grön i ansiktet…

Imorse hörde jag hur väckarklockan ringde klockan sju.

– Vart är du på väg? frågade jag groggigt. Jag var trött och svag för det blev inte mycket sömn i natt. Jag låg till och med några timmar på soffan i natt för ryggen var så sjuk av allt liggande. (Kunde inte låta bli att tänka på alla sängpatentier i natt- hur ont det måste göra i deras kroppar…)

– Jag ska iväg och köpa oss en ny grill, sa maken och studsade upp.

Jag himlade med ögonen och vände ryggen till. Mat – vem orkar tänka på mat den här tiden på dygnet.

Och han kom faktiskt hem med en ny grill till oss. För när jag någon timme senare äntligen orkade hasa mig upp ur sängen och lyssna på honom kunde jag inte annat än fnissa åt honom där han med belåten min satt och berättade om morgonens bravader.

Det hade varit kö utanför Kodin Terra – ingen längre kö, men så pass många människor att maken beslöt sig för att ta ingången via trädgårdssidan. När han kom in i affären och hade ryckt till sig en köpkärra och styrde stegen mot grillarna såg han hur ett femtontal människor med elden i baken kom springande emot honom från andra sidan. Alla hade de siktet inställt på grillavdelningen. Eftersom det fanns enbart sju grillar till salu förstod han att nu gäller det att vara taktisk om han ska få någon grill. Så när alla andra kör rakt på högen med grillar, “koukkar” han runt och når grillarna från baksidan. Han skjuter undan modellexemplaret och kan i lugn och ro dra till sig den sista grillen i högen… Ett par blir stående och river ilsket i varsin ända av ett annat paket. Vem av dem som vann den fajten ser han inte, bara att känslorna går heta.

Fniss. Min man är inte en sådan som jagar extrapriser men hela våren har han letat en ny grill åt oss och tydligen var det här erbjudandet så bra att det till och med fick honom på fötterna. Han såg så finurlig ut att han för ett ögonblick påminde väldigt mycket om Sunes pappa Rudolf 🙂 – ni vet teveserierna/böckerna.

Snön singlar på utsidan så något grillväder är det inte ännu. Men nu mår också jag så pass bra att jag kan börja tänka på mat. Det hemliga tipset heter Coca-Cola. Det drack jag i morse och kände genast hur krafterna började återvända. Svägerskan dricker alltid Coca-Cola när hon har magsjuka. Det är bara att konstatera att det fungerar. Fråga inte varför.

 

Leave a Reply

