Posted in konst, Sjukdom och hälsa, Sommar

Trött

IMG_20170520_145916.jpg

Jag lever. Jag mår bra. Även de mina. Svärmor är hemma. Det blev ingen flytt. Istället går hon hemma och väntar på läkarna ska bestämma sig hur de vill ha det. Vissa saker rår man helt enkelt inte på. Tiden måste få ha sin gilla gång.

De senaste veckorna har varit… roliga! Men ack så jobbiga! Nu kör vi en vecka till och då hoppas jag få livet tillbaka igen.

Någon sa till mig häromdagen när jag berättade hur våra dagar ser ut som bäst:

– Hur ids ni?

Ja-a. Hur ids vi.

En annan kvinna berättade om hur hon måste gå och lägga sig på soffan en stund efter jobbet, hur hon går på yoga för att hitta balans i livet.

Jag log inombords, men knöt ihop munnen. Om hon bara visste hur mitt liv ser ut just nu.

Det fanns en tid när även jag sov en stund på soffan efter jobbet, men det är länge sedan nu. När jag kommer hem kring halv fem tiden (för nu jobbar jag som andra normala människor 8-16 och inte bara övertid…) rör jag ihop maten. Har jag tur hinner jag med en kopp kaffe. Sen packar jag in familjen i bilen och kör  dem till deras övningar. De flesta övningar börjar klockan 18 så det finns inga andningshål. Allt ska klaffa för att vi ska hinna i tid.

För närvarande kör jag till Kronoby flera gånger i veckan för att barnen ska kunna gå på teaterövning. Och inte nog med det – jag själv har haft flera sångövningar och keikkor på sistone. Så sent som idag har jag tillbringat dagen i Vasa på körfestival. Tack till mamma och pappa och svärföräldrar som sett till att husrum och logistik har fungerat idag!

Hur ids vi. Ja-a. Det funderar jag också. Eller egentligen vet jag. När jag kuskat mina barn till Krombi är det som att få nya barn hem. Allvarligt vet jag inte vad de gör med dem där på teaterövningen, men de är som förbytta när det blivit dags att åka hem igen. De pratar i munnen på varandra, tränar repliker, sjunger i stämmor – ja de formligen lyser! Jag vet, det låter som överdrift, som om jag försöker försköna alltihop, men det är riktigt sant! Vartenda ord. Jag tror att allt handlar  om att hitta sin tillhörighet, att hitta en grupp där man känner sig hemma, en grupp där man trivs, känner sig delaktig. Nu menar jag inte att våra barn är utstötta. Nej det är de inte. Att hitta människor som tänker lite som en själv och dessutom gör det på sitt eget språk – det är något som inte är en självklarhet i den här staden. Så jag är så glad för deras skull. Uppriktigt. Att de dessutom lär sig Krombi dialekt är en ren och skär bonus.

– Hur säger man “matn” (läs maten), sa dottern idag.

-Matn, sa jag.

Hon försökte, men det lät konstigt och konstlat när ordet kom ur hennes mun.

-Svälj n:et, sa jag.

-Kan jag inte istället säga matin?

-Näääää! De heter matn!

Så nu säger hon det. Matn. Aldrig tänkt på att det kan vara svårt. Aldrig tänkt på att vi sväljer n:et. Alltid lär man sig något nytt.

Förresten, teatern  – gå och se den i sommar. Den blir världens bäst. Premiären är 30.6.

Så varför ids vi. Just därför. And I love it! ❤

En vecka skola till, sen tar vi sommar! Yeah!

 

 

2 thoughts on “Trött

  1. Det är roligt när det finns intresse samtidigt som det kan vara svårt att veta när det blir för mycket av det goda. Samtidigt som du lyckas hitta tid för litet eget engagemang och intresse också. Detta hektiska är okså en fas i livet. Mina arbetskamrater är alla äldre än mig och har alla varit i denna fas med sina barn när de växte upp. Det är skönt att höra av dem att de alla klarat sig ingeom detta också! En vecka kvar för er… Lycka till!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Jo det funderar jag ofta på, när kommer gränsen emot, när blir det för mycket. Just nu känns det som om min gräns är nådd. För trots att ungarna lyser, har mamma börjat fräsa och det är ett dåligt tecken. 🙂 Men, efter att ha avklarat körfestivalen och två 50-årsfester, skjutsat sonen till tre keikkor, gått på dotterns konserter, på dagisets vårfest OCH skjutsat till teaterövningar den gångna veckan, så känns den sista veckan som en bagis med sina två vårfester. Visserligen några studenter att fira på lördag, men äsch, det går galant. 😉 Nej men skämt åsido, vi har haft alldeles för mycket program på sistone. Ibland behöver man få landa och “bara” vara. En hel massa extra uppdrag trillade in för sonens del och mitt eget sjungande blev ett stressmoment. Väl på plats i Vasa kändes det trots allt toppen. Vi hadr roligt!
      Men nu laddar jag för denna vecka och sen blir det sommarlov för barnen(förutom för sonen som börjar jobba). Men sommar, var är den? Klockan är 11 på förmiddagen och det är så mörkt att borde sätta lampan på!

      Liked by 1 person

Leave a Reply

