Posted in funderingar, Sjukdom och hälsa

Lyssnar någon alls på vad jag säger?

IMG_20170603_160649.jpg

Ringde precis hälsovårdscentralen. Dotterns spysjuka är av den värrigare sorten. Hon kräks två till tre gånger i timmen. Konstant. Att inte kunna hålla inne någon vätska på snart ett dygn börjar ge sig till känna. Flickan är alldeles svart under ögonen. Trött.

Jag förklarade för damen i telefon läget, hur det senaste dygnet sett ut.

– Orkar hon vara uppe och leka?

Jag stirrar tomt ut i luften. Jag tyckte precis att jag har förklarat  att dottern spyr 2-3 gånger i timmen. Orkar man då leka? Studsar man då omkring och leker? Mellan spyfatet och sängen? Som en känguru?  En nioåring? Inte hos oss. Kanske jag var otydlig. Jag drar ett djupt andetag, kopplar på “Evaförklararordentligtrösten”.

-Nej, hon ligger bara ner, hon mår dåligt hela tiden. Det lättar inte ens när hon spyttat.

-Har hon kunnat dricka?

Hmmm. Tyckte precis jag förklarade att hon spyr. Dricker man då? Litervis med vätska? En mun ibland. Inatt drack vi en tesked. Två.

– Nej hon kan inte dricka. Allt hon sätter i munnen kommer upp.

-Du kan köpa från apoteket Osmosal som hon kan dricka.

Glömde jag att säga att hon spyr?

-Osmosal smakar inte gott men innehåller nyttiga mineraler och salter.

Jag suckar. Jag bryr mig tusan i om det smakar gott eller inte. Allt jag vill är att hon ska sluta spy.

Kanske det är smaken som gör det. Borde jag ha nämnt att vi drack ingefärsvatten i natt. Det smakar skit. Hon spydde ändå.

Vi fick tid till hälsocentralen. Jag hoppas vi inte behöver gå, att kräkningarna upphör innan det.

Om de inte gör det. Då lämnar vi spypåsen hemma. Spyor på golvet borde i varje fall tala sitt tydliga språk…

Tack och förlåt.

4 thoughts on “Lyssnar någon alls på vad jag säger?

    1. Tack! Hälsovårdscentralen skickade oss vidare till sjukhuset för vätskning. På sjukhuset skickade de hem oss (utan att ens kolla labprov) i hopp om att det reder upp sig av sig själv. Hon fick ännu ett dygn på sig. Dottern har inte feber (ännu) och det var tydligen bra. Jag hoppas innerligt de har rätt. Jag vet bara att det här är ingen vanlig magsjuka det. Ibland känner man sig ganska hjälplös som förälder…

      Liked by 1 person

      1. Vet du, det är exakt det jag funderar på själv. Jag har själv haft blindtarmsinflammation för några år tillbaka och jag var då förundrad över hur lindriga magsmärtorna egentligen var. Jag mådde bara så fruktansvärt dåligt.
        Jag hoppas vi har fel…

        Liked by 1 person

Leave a Reply

